Nieuw jaar in de zon op het strand - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Petra Berkhoff - WaarBenJij.nu Nieuw jaar in de zon op het strand - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Petra Berkhoff - WaarBenJij.nu

Nieuw jaar in de zon op het strand

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Petra

04 Januari 2007 | Kenia, Nairobi

Heey allemaal daar in Nederland!!

Eerst jullie allen als ik het nog niet via sms had gedaan, een goed en fijn 2007 toegewenst! Ik hoop dat jullie allemaal een goede jaarwisseling hebben gehad en natuurlijk ook een goede kerst! Goed, alweer even geleden, kerst gehad, op vakantie geweest, en nieuw jaar gevierd. Dus vast weer een heel verhaal vandaag.

Eerst maar over kerst, daar zal ik wel zo'n beetje gebleven zijn de vorige keer. Bijzonder natuurlijk, had het ook niet anders verwacht. Voor het eerst van huis met kerst. En dan in een warm land, dus helemaal niet het idee dat het kerst is! De dag voor kerst hebben we heel veel chapati gemaakt!'S morgens eerste kerst dag zijn we eerst begonnen met eten koken voor de hele dag. Vanalles gemaakt, rijst, kool, beef, kip, chapati dan. Was super leuk, samen met een aantal meiden en nog 3 gasten. Twee jongens en een meid die over gekomen zijn uit Canada en bleven ongeveer een week bij ons. Erg gezellig en veel lol gehad. Ook was de vriend van Marja er, dus was vol op onze kamer. Heb je ooit op eerste kerstdag een partijtjes voetbal gespeeld? Goed was voor mij in ieder geval de eerste keer. We hebben een klein tournooitje opgezet voor huis. Ik als enige meid tussen de jongens. Maar goed, ik moet mijn vak toch een beetje verkopen he:P Maar goed, omdat we zo hoog in de bergen zitten, was dit erg zwaar voor ons als gasten/ vrijwilligers. Dus al snel erg moe, maar was fantastisch om te doen! Geloof 4-5 gewonnen! We hebben dus twee keer luxe gegeten, met lunche en dinner. Al was het beide keren het zelfde. Maar was super lekker voor thuis! De kinderen hadden zangstukjes ingestudeerd voor kerst. Dus hebben we heerlijk naar hun muziek geluisterd. Wat zal ik dat gaan missen als ik terug ben! We hadden nog kerstkadotjes voor alle kinderen. Marja had van vrienden uit Finland vanalles opgestuurd, ze had nog bassins voor elk kind een eigen gekocht. En ik had door middel van het sponsorgeld van de Piet Bakker school wat ze opgehaald hebben met de kerstmarkt(super jongens!!!!!) voor elk kind nieuwe slippers kunnen kopen. De kinderen waren super blij met alle kadotjes en de emotie die van hen af kwam, deed ons ook weer goed. Daar doe het je toch echt voor:D

Tweede kerstdag ben ik naar Nairobi gegaan. Dit omdat ik oud en nieuw op Lamu (zie kaart, aangekruiste plaats) zou vieren. Ik heb voor de kerst contact opgenomen met Claire. Claire is een vrijwilliger vanuit Nederland ook, zit hier nu 3 maand, en komt volgende week ons vergezellen op het project. En toen had ze mij uitgenodigt om mee te gaan naar Lamu waar een aantal vrienden van haar zouden zitten (achter af maar 1x gezien). Dus ben ik dinsdag al met mijn reis gestart, aangezien het een heel eind was. Heb er uiteindelijk 21 uur over gedaan. In 3 dagen, donderdag aangekomen op Lamu. Was een lange reis vooral met veel hobbels bobbels en gaten in de weg, niet zo prettig, maar in etappes was het nog best te doen. En een Nederlandse reisgenoot, dus dat was ook wel prettig. Goed Lamu, fantastisch mooi eiland! Het is een eiland waar een auto's op mogen, de straatjes zijn ook steegjes, dus past ook niet helemaal. Dus overal zijn ezels die ze als vervoer middel gebruiken. Erg grappig als je dan wat achter je hoort en je om draait en dan een groep ezels ziet. We hebben het er goed van genomen en was een fijne vakantie:) Veel uit eten (voor 5 euro ben je klaar), gerelaxt, dreads gezet (erg grappig toen ik ze had en op het eind liep telkens zeiden ze; hee rasta mzungu (blanke) dat kennen ze niet volgens mij, maar aangezien het hier super cheep is en ik het al super lang wou...), we hebben nog een dowtrip gedaan met een soort houten zeilboot. Dit met een hele groep, Bas en Manu, Bas is ook vrijwilliger uit Nederland en Manu van uit Oostenrijk. Zij zaten ook in ons hotel en hebben veel tijd met hen door gebacht. En nog 4 Zuid Africanen. Erg gezellig. Al wist ik nog niet dat ik zee ziek kon worden. En na deze dag wist ik dat wel.. Maar goed. We hebben oud en nieuw op het eiland naast Lamu gevierd, Manda. Hier zijn we met de hele groep van de dowtrip heen geweest. Uit eindelijk de meeste tijd met Bas, Manu en Claire door gebracht. Het wast net als kerst een bijzondere feestdag. Anders dan anders, heel anders! Manda: blauwe zee, wit strand, strandhutjes waar ze drinken verkochten, bijna volle maan, aantal biertjes, veel lol maar ook goede gesprekken. Perfect dus! Al was het wel raar om niet thuis te zijn, maar was super! Maandag morgen eerst de bus naar Mombasa genomen, zodat ik dinsdag de nachttrein naar Nairobi konden nemen en Claire naar Kibwezi kon gaan (halverwege Mombasa/ Nairobi) om haar spul op te halen van haar project. Normaal gesproken moet deze trip van Mombasa naar Nairobi er ongeveer 10 uur over doen. Helaas had ik pech. En heeft de trein er 24 uur over gedaan.. Gister avond dus gebroken aangekomen in Nairobi. En nu zit ik hier weer leuke mailtjes te lezen van thuis:)

Maandag begint school, dus zal ik dan hopelijk ook aan het werk kunnen. Waarschijnlijk wordt dan ook mijn postadres gewijzigd, dus deze die ik nu heb liever niet meer gebruiken.

Ik geloof dat dit alles wel zo'n beetje is. Ik ben benieuwd hoe jullie feestdagen/ vakantie dagen zijn/ geweest! Hoop snel wat te horen,

veel liefs uit het regenachtige Nairobi,
Petra

  • 04 Januari 2007 - 11:53

    Lisette:

    heej peetje

    ik kijk nu pas voor het eerst op je site maar ben al ongeveer bij ;) echt super gaaf klinkt het!
    wel een hele andere kerst dan thuis idd, maar ja.. is ook wel weer es leuk voor de verandering hea :P nou, ik wens je echt een super tijd toe en geniet er van meid!

    liefs lisette

  • 04 Januari 2007 - 13:14

    MARGRIET & WIM:

    There are two things
    we should give
    our children:
    one is ROOTS
    and the other
    is WINGS

  • 04 Januari 2007 - 13:38

    Bassie:

    Hai Peet

    Heel bijzonder allemaal je kerstbelevenis daar in kenia !:-) (maar, is denk ik wel heel mooi geweest zo aan de foto's te zien)Mooi te horen/zien dat die Kids al met een heel klein kerstkadootje tevreden zijn !! (kunnen wij in Nederland nog iets van leren)
    Zo te lezen moet je wel om overal te komen Langggg reizen!! (maar is wel de moeite waard) dus volgende week beginnen de scholen weer daar, en moet je dus aan de slag. zal je wel lukken denk ik.

    heel veel succes ermee en veel Geluk en plezier!!

    P.s als je nieuwe postadres bekend is hoor ik dat wel van je.

    doeggiee Knuf. Bassie

  • 04 Januari 2007 - 13:39

    Jetty:

    Wat een prachtig verhaal!!! Leuk dat je sandalen van ons geld ebt gekocht!! Ben benieuwd naar het volgende verhaal en foto's....
    Groetjes jetty

  • 04 Januari 2007 - 18:08

    Steffi Und Harry:

    Hey Peet...
    Leuk kapsel :)
    Leuke fotos :)
    Leuk verhaal :)
    Leuk dat het goed gaat met je :)
    Leuk dat je het leuk hebt :)
    Leuk iets van je te horen :)
    Leuk dat het je bevalt :)
    Leuk leuk leuk :)

    Groetjes je broer en ik

  • 04 Januari 2007 - 22:13

    Eppie:

    Hey Petra
    Nou erg leuk hoor zo te lezen hoe je dat daar allemaal hebt beleefd hier is zoals gewoonlijk alles erg rustig verlopen heb niet zoveel bijzonders gedaan.Maar kan me idd voorstellen dat het voor jou erg special en apart moet zijn geweest maar zolang het maar geslaagd was en zoals ik heb gelezen is dat wel gelukt dacht ik zo.Nou nog heel veel plezier daar Gr Liefs Eppie

  • 05 Januari 2007 - 13:27

    Oma En Opa:

    LievePetra,
    Opa en ik hebben net je laatste reisverslag gelezen. Leuk hoor, je had inderdaad heel wat te vertellen.Fijn dat je met zoveel verschillende nationaliteiten kennis maakte.Hier gaat het goed.Met Kerstmis waren wij zondags in de Achterhoek en de tweede kerstdag waren je vader en moeder in Maarsbergen. Heel gezellig geweest.
    Wij wensen je heel veel geluk in dit jaar en gezondheid bovenal.
    Tot een volgende keer.
    Groetjes van oma en opa.

  • 05 Januari 2007 - 14:58

    Edwin:

    He Peet,
    foto's zijn super. leuk om te zien. is wel bijzonder kerst en oud en nieuw in verwegiestan.
    groetjes,
    edwin

  • 07 Januari 2007 - 17:08

    Willeke:

    Zo jij vermaakt je opperbest. Dat lees ik uit je mailtjes, wat een enthousiasme. Leuk hoor. Wij hebben een rustige kerst gehad. Lekker bij Gerno gegeten, Niphon had goed gekookt, maar dat weet je wel dat ze dat goed kan. We hebben leuk met onze kleine neef en nichtje gespeeld. 2e kerstdag kwam Marit eten, dus hebben we gegourmet. (wie niet tijdens de kerst). De volgende dag zijn Maarten en Bei op bezoek geweest. Bei begint al een behoorlijk buikje te krijgen en wacht rustig tot maart. Verder hebben we nog een dagje uit gemaakt met Stéphane naar Den Haag. Veel gezien en lekker langs het strand gewandeld. We hadden redelijk weer. Tja zo hobbelden we de vakantie door en hebben lekker uitgerust. Morgen weer beginnen met werken en dan nog 14 dagen voor het vertrek van Stéphane. We zullen haar missen maar ze gaat naar Guatemala ook zoiets doen wat jij nu doet.
    Nou ik hoop dat je je vermaken kan met de schoolkinderen! We zullen het wel weer een keertje lezen.
    Nog de beste wensen voor 2007! Groetjes Ruurd en Willeke

  • 10 Januari 2007 - 13:34

    Reina:

    hallo Petra
    wat een andere wereld! We zien het regelmatig op tv, maar aan de lijve ondervinden is toch anders, dat vergeet je nooit meer (is mijn persoonlijke ervaring). Heel veel plezier en succes gewenst.
    groetjes (moeder van Milou)

  • 10 Januari 2007 - 20:30

    Marielle:

    Hoi Petra!

    Beste wensen voor 2007 gewenst!
    Leuk je verhalen te lezen en foto's te zien! Voor ons is het aftellen begonnen, min of meer! ;)
    Ik ben erg benieuwd waar wij straks komen te zitten, ik hoop op reisbare afstand van jou, dan kunnen we een keer afspreken! Veel plezier en succes!

    Liefs, Marielle

  • 11 Januari 2007 - 11:19

    Kirs:

    Hey meis... Denk zal weer eens ff kijkje nemen op je site... Zo te lezen heb je t prima naar je zin en beleef je heel wat... Was met oud en nieuw in joure was niet echt spectaculair ofzo hihi heel veel succes daar liefs kirs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Dit valt vast niet te omschrijven in een zin, lees de berichten maar;)

Actief sinds 20 Okt. 2006
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 20625

Voorgaande reizen:

04 December 2006 - 07 Maart 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: