Back in baridi Holland!! (koude Holland) - Reisverslag uit Joure, Nederland van Petra Berkhoff - WaarBenJij.nu Back in baridi Holland!! (koude Holland) - Reisverslag uit Joure, Nederland van Petra Berkhoff - WaarBenJij.nu

Back in baridi Holland!! (koude Holland)

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Petra

10 Maart 2007 | Nederland, Joure

Hallo allemaal dicht bij;)

Tjah daar zit je dan, na 3 maand intens en puur geleefd te hebben, weer gewoon in Nederland.. Toch moet ik zeggen, de laatste dagen in Kenya was net zo onvergeetelijk als alle dagen daarvoor!

Ik was dus vier dagen in Nairobi, voor mijn evaluatie, nieuwe visa, relaxen met vrienden en papa ophalen! Die dagen waren echt lekker, als je twee week alleen met 56 kinderen bent, is dat best pittig (niet vervelend hoor). Dus even uitrusten kwam goed uit. Ik zou nog met Sam en Efantas, twee vrienden van mij naar de film (heb geen idee hoe dit is in Kenya), maar dit ging niet door. Karibu Kenya, welcome in Kenya, je weet nooit wat de planning is. Uiteindeijk ben ik alleen met Efantas gezellig wat gaan drinken in de stad, hier zo'n twee uur gezeten, dus geloof dat het wel leuk was.:P Verder nog een nieuwe visum opgehaald, voor twee en halve euro kon ik 3 dagen langer in Kenya blijven! En toen woensdag morgen, na een nacht slecht geslapen te hebben van nerveusheid ofzo kon ik dan eigenlijk papa ophalen vanaf het vliegveld!

Dit ging allemaal oke, dus zaten al snel in de matatu richting huis. Het landschap, de mensen, alles daar was nieuw voor hem, dus het was een mooie rit naar huis (is altijd al mooi, ookal is het niet nieuw voor je). Thuis aangekomen, waren er nog maar een paar kinderen, maar dat was natuurlijk, vooral toen de ouderen thuis kwamen, knuffel tijd! Ze hebben me gemist, voor 4 dagen, hoe moet dat als ik echt weg ga?! Alle kinderen vonden het leuk om papa te zien; jullie lijken op elkaar. Geloof niet dat ik dat hier in Nederland eerder heb gehoord, maar dat doet er niet toe;) Heerlijk om je huis aan je vader te laten zien, alle mooie kinderen en de omgeving. Donderdag zijn we naar Lake Nakuru geweest (voor mij 2de keer). Maar was weer erg mooi! 'S avonds was mijn afscheidsfeest, tjah dan komt het toch echt dicht bij. Het was ontzettend mooi, de kinderen zongen en dansen. Kregen van mij en banaan en snoepjes, en mijn speach.. Ja dat hoort erbij.. Toen was het ook al laat, dus gingen de meesten naar bed. Een aantal heb ik nog ingestopt. Dus dan praat je nog even met ze en dan hoor je; Maar Petra, wie gaat mij nu elke morgen een goede dag wensen, wie gaat mij vragen naar mijn dag, en elke avond welterusten zeggen. Tjah dat is dan toch echt wel even slikken, en wil je helemaal niet weg. Tuurlijk weet ik ook wel, dat dit zich vanzelf oplost, en daar geen zorgen om hoeft te maken. Maar zij deed het wel, het was in haar gedachten, dus het raakt me wel... Ook bij de jongens was het allemaal wel even slikken, aantal die toch echt moesten huilen; Petra ik zal je zo verschikkelijk missen! Dat was allemaal niet zo leuk, maar ik weet dat het erbij hoort. De vrijdag morgen voor school tegen alle secondarys gedag zegt (zij komen in de lunchebreak niet thuis). Papa en ik zijn later naar de primary school gegaan. We zouden samen een PE les geven!! Jaja! Leuk man, we hebben trefbal gedaan, en dat kende ze natuurlijk niet. Zowel voor ons als voor hen een hele uitdaging. Papa vond het leuk, dit is een ervaring die je niet moet laten schieten natuurlijk als je hier bent.. Na de les op school afscheid genomen. Ik heb papa nog mee genomen naar de klas waar ik het meeste aan het werk was. Hier veel gezongen, het was fantastisch, voor mij wel vrij normaal. Maar ik geloof dat papa wel genoten heeft! En toen maar weer naar huis om de laatste dingetjes in te pakken. De kinderen kwamen ook al weer thuis, dus die dingen met ons mee naar de matatu wegbrengen. De laatste knuffels en als je dan weg rijd, en de kindertjes achter je laat, zijn er toch wel tranen in je ogen..

Opweg naar Nairobi, daar eenmaal aangekomen zijn we naar de stad toe geweest. Naar Sam en Efantas. Met Sam zouden we mee naar Masai Mara op safari gaan, en voor mij en Efantas was het de laatste keer dat we elkaar zouden zien. Dus hebben we gezellig met z'n 4en in en restaurantje gezeten. En toen moest ik alweer afscheid nemen! Eerst alle kinderen thuis en school, dan een van je vrienden.. Maar goed, hoort erbij.. Zaterdag zijn we richting Masai Mara gegaan (dit blijkt het 7de wereld wonder te zijn), 6 uur in de bus gezeten voordat we eindelijk aankwamen. Maar dit was zeker de moeite waard, wat ontzettend mooi! Het is niet te omschrijven hoe het eruit ziet,het is echt fantastisch. Zondag en maandag daar ook nog geweest. Veel verschillende dieren gezien (leeuw, olifanten, giraffe enz), midden in de Mara onder een boom gepicknikt, naar een Masai village gedaan. Helemaal super! Soms alleen echt een inzinkertje, beseffend dat mijn leven in Kenya er toch echt op zit. Dat is dan wel even heavy, er is echt geen weg meer terug. Maandag zijn we weer terug gegaan naar Nairobi, dinsdag relax dag gehad, afscheid genomen van Sam. Ook hebben we nog bij een luxe restaurant gegeten om deze week af te sluiten (voor 15 euro heb je het super luxe voor 1 persoon, doe dat in Nederland maar eens). Voor de laatste keer met de kinderen gebeld (slik), denk dat ik er wel bijna 30 gesproken heb, dus dat was wel dubbel maar ook erg fijn. En toen richting vliegveld..

Toch ondanks alle vermoeidheid, de vele malen afscheid en laatste indrukken van het mooie land, heb ik echt wel genoten. Heerlijk om alles van thuis te laten zien aan je vader. En voor papa ook, het was indrukwekkend, maar wel mooi. Na 9 uur en overstap van 2 uur aangekomen in Nederland. Daar stonden ze allemaal, hele verassing, want dat wist ik niet. Mama (met welkom thuis bord), Jo, Harry&Steffi, Opa&oma, en Bart. Dat is een leuke thuiskomst! Zeker als je er tegen op ziet om weer terug te gaan naar Nederland. Allemaal nog maals bedankt dat jullie er waren!

Nu ben ik alweer 4 dagen in Joure. Het is echt even wennen. Het is koud! Ik heb twee truien aan, anders ril ik de hele dag door. Het is voor mij een groot verschil tussen thuis in Kirengero en thuis in Joure. Alles is hier zo gewoon en vanzelfsprekend. Ik heb 3 maand zo intens geleeft, van elke dag genoten (al was ik ziek, of wat anders minder leuks, ik heb geen dag willen missen). En hier vliegt iedereen maar gehaast om je heen. We zien het allemaal wel hoe het de komende tijd zal gaan. Voorlopig ben ik nog niet op school maar weet ook niet wat ik wel ga doen (werk vinden over een paar weken). Ik zie het allemaal wel (hoe bedoel je, Keniaanse mentaliteit).

Iedereen die de afgelopen 3 maand wat van zich heeft laten horen, emailtje, kaartje, smsje, berichtje op mijn site, what ever, harstikke bedankt! Dit zijn dingen waar ik wel engergie uit gehaald heb deze tijd (al had ik dat soms niet nodig maar goed). Super bedankt! Allemaal misschien tot snel, tot ziens,

Warme Keniaanse groeten uit het koude Nederland,
veel liefs Petra



Het is tijd
Tijd om weg te gaan
Het is tijd
Tijd om afscheid te nemen
Niet voorgoed
Geen vaarwel
Maar wel tot ziens

Zo bewonderd
over mijn gevoelens
emoties
Over al die van hen
Voor zo'n lange tijd
Zo dicht bij elkaar
Nu in één windvlaag
Vliegt alles, er vandoor
Zo ver weg

Niet in één windvlaag
Maar voor altijd
Nooit vandoor gaand
Jullie allen
In een speciaal plekje
Diep in mijn hart gesloten
*PB


(De kinderenw weten dat ik veel schrijf. Dus dit gedicht vertaald en tijdens mijn speach voor de kinderen voor gelezen)

  • 10 Maart 2007 - 09:15

    Wim:

    Lieve Petra

    Het was indrukwekkend om in Kenia bij je te zijn.
    Allereerst Njaaga het huis van je 56 kinderen, de Kieni Primary School en de leefomstandigheden.

    Je mag met recht trots zijn op jezelf. Want wie jij was en wat je daar deed is erg betekenisvol voor deze medemensen geweest. Knap hoe je van alles zelf arrangeerde.

    En ook nog nagenieten van de fantastische natuur.

    Sterkte met aklimatiseren naar al het Nederlandse.

    Peet, bedankt voor de goede en onvergetelijke indrukken.


  • 11 Maart 2007 - 19:05

    Jetty:

    hoiii Petra,
    Weer terug in Joure......ja wat een verschil!! je zult wel erg moeten wennen....
    Kom je gauw een keertje langs op de piet bakker...we zijn benieuwd naar je verhalen!
    groetjes Jetty

  • 12 Maart 2007 - 20:16

    Margo :

    Hey Petra,
    (Misschien weet je nog wie ik ben, het zusje van Florien) Je laatste dagen in Nairobi zijn dus heel erg mooi en leuk geweest begrijp ik uit je verhaal:) Nederland is koud en stresserig:P als je het vergelijkt met Afrika. FLorien is ondertussen alweer helemaal ingeburgerd, maar ze mist Kenia wel! Misschien zie ik je binnekort een keer als je bij ons op bezoek komt! Groetjes


  • 14 Maart 2007 - 11:45

    Milou:

    Ik ben blij dat je terug bent meis, hoop je snel weer te zien. De eerste paar weken zijn zwaar, nu weer in NL, weet er alles van. Het verwaterd wel, duurt alleen even.
    xxx Lou

  • 12 November 2007 - 22:25

    Maartje Smulders:

    Hallo Petra,

    Ik kom met heel veel toeval bij jou op je site terecht. Ik ben mei 2006 in Njaaga Child Hope Centre geweest. Ik ben enorm verrast dat er nog een Nederlander is geweest, dit wist ik niet. Ik heb nog steeds af en toe contact met James, van het weeshuis, ken jij hem ook?
    Ik zou graag eens met je kletsen over al jou ervaringen. Als alles goed gaat ga ik in de zomervakantie terug naar Kenia en terug naar het weeshuis.
    Ik hoop snel van je te horen, je kan me mailen op: maartje.smulders@gmail.com

    Gr. Maartje

  • 01 Februari 2008 - 13:37

    Beste Petra,:

    Haai, ik ben Tessa Beeloo en jij hebt mij ooit eens een mailtje geschreven over jouw bezoek in kenia. het spijt me dat ik nooit wat heb laten horen, maar het was een moeilijke tijd voor mij en ik ben eigenlijk direct na mijn vertrek naar nederland ziek geworden.
    De laatsten paar weken moet ik erg veel denken aan de kinderen en aan kenia. Zeker door het geweld wat er nu is. Ik ben daar weg gegaan omdat big James mij in zijn politieke campagnes begon te gebruiken. Ik voelde mij niet meer op mijn gemak.
    Ik ben nu al 2 weken bezig om ook maar iemand daar te bereiken om te horen hoe het met de kids is. als het moet ga ik zelfs terug, maar ik krijg niemand te pakken. Weet jij mensen die ik kan bellen? of beter nog, weet jij hoe het in Kirengero is? en hoe het met de kids gaat? Heerl veel liefs van Tessa
    (ps: de kids hielden van je, iedere dag was het of ik jou kenden en of we in de buurt woonden.)
    flyingtessa@hotmail.com

  • 26 Maart 2008 - 21:48

    Maartje:

    Hallo,

    Super dat ik dit zo lees. Ik ben in mei 2006 in het Njaaga Child Hope Center geweest. Ook via de KVDA. Leuk om jouw verhalen zo te lezen.

    Ik ben van plan volgende zomer, dus 2008 terug te gaan.

    Het lijkt me super om eens contact te houden en te kijken wat jij daar allemaal hebt gedaan en wat er veranderd is in de tijd dat jij er was met de tijd van mij.

    Hopelijk neem je contact op:

    Maartjesmulders@gmail.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Dit valt vast niet te omschrijven in een zin, lees de berichten maar;)

Actief sinds 20 Okt. 2006
Verslag gelezen: 942
Totaal aantal bezoekers 20623

Voorgaande reizen:

04 December 2006 - 07 Maart 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: